Hollywood en Indianen - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Anke Wittenberg - WaarBenJij.nu Hollywood en Indianen - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Anke Wittenberg - WaarBenJij.nu

Hollywood en Indianen

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

16 Juni 2009 | Verenigde Staten, Los Angeles

Ondanks dat Hawaii super was, keek ik er ook wel heel erg naar uit om naar Los Angeles te gaan. Na wat rond vragen besloot ik om een hostel te nemen in Hollywood en van daaruit de boel te gaan verkennen. Ik kwam aan in de avond en vanuit het vliegtuig kon ik over heel de stad uitkijken, het was echt super groot! (ik ben dan ook Perth gewend).

Ik kwam aan in Banana Bungalow, een mooi hostel aan Hollywood Boulevard en buiten op straat was ik al meteen getuige van iemand die werd aangehouden door de politie. De 1e dag ging ik mee met een tour door Hollywood, Beverly Hills en Bell Air. We zagen het Chinese Theater, de ster-tegels (?) langs de straat, Melrose Avenue (de winkelstraat), nog wat dingetjes en toen gingen we door naar Beverly Hills, waar alle sterren wonen. De huizen van o.a. Snoop Dogg, Christina Aguilera (het oude huis van Ozzy Osbourne), Britney Spears, Drew Barrymore en the Playboy Mansion waar een rots bij de ingang staat waar je een wachtwoord moet doorgeven om binnen te mogen. Helaas mijn camera vergeten, dus ik heb er geen foto’s van!

Verder ben ik nog naar Santa Monica geweest, heb er een fiets gehuurd en ben toen naar Venice Beach geweest. Langs de stranden loopt een fietspad van meer dan 20 mile, hier fietsen, skaten en wandelen mensen (wat je vaak op films ziet).

Ik ben naar Mann’s Chinese Theather geweest (waar altijd de premieres van nieuwe films zijn) en heb de walk of fame gedaan, Rodeo drive en Beverly Hills. Melrose Avenue is waar alle bekende mensen gaan winkelen en waar ook de winkels zelf bekend zijn (o.a. LA Ink). Ik ben geen bekende acteurs of artiesten tegengekomen maar ik werd wel zelf herkend in 2 winkels! Ze dachten dat ik een vaste klant was... maar ik vertelde ze dat ik toch echt pas voor het eerst in Hollywood was.

Zaterdag was mijn laatste dag in LA en ik had op internet gelezen dat de Native American Student Association van UCLA (de grootste universiteit van Californie) een Powwow had georganiseerd. Een powwow is een bijeenkomt van Native Americans – Indianen. Er komen verschillende stammen bij elkaar, normaal gesproken om iets te vieren, een verwelkoming, een geboorte, een huwelijk etc.
Dan gaan ze allemaal in een kring zitten en in het midden wordt er dan gedanst en muziek gemaakt. Op de Powwow zag het er dus ook zo uit, om de cirkel met stammen stonden allemaal kraampjes met sieraden, kunst en eten. Ik heb 2 Fry breads op, een soort pannekoek maar toch heel anders en dan kaneel eroverheen, echt super lekker!
De sieraden waren ook erg mooi om te zien, veel ervan waren gemaakt door Native Americans zelf.

Er waren wel enkele niet Native Americans op de Powwow, maar niet veel, ze waren dan ook heel erg geintereseerd in wie ik was, waar ik vandaan kwam en waarom ik een powwow bezocht. Ze vonden het heel erg leuk dat niet Indianen interesse tonen in hun cultuur. En de Indianen begrepen me als ik ze vertelde dat ik alleen op reis was; ‘that’s good, free spirit’. In een paar kraampjes met kunst stonden de kunstenaars zelf, van die hele mooie oude Indianen mannen met lang zilvergrijs haar, ze waren heel charmant!

Toen ik bijna naar huis wilde gaan kwam er een man naar me toe en vroeg van welke stam ik was (hij had zich dat al de hele tijd af zitten vragen) haha goeie openingszin! Zijn naam was Black Eagle en hij nodigde me uit om bij zijn stam te komen zitten. Hij stelde me voor aan zijn familie, zijn zus, neven en nichten etc. Hij bleek kunstenaar te zijn en een stand op de powwow verkocht t-shirts met zijn werk erop. We gingen kijken naar zijn werk en toen kreeg ik een t-shirt van de standhouder kado en Black Eagle heeft hem voor me gesigneerd.

In Californie leven voornamelijk Sioux Indianen, en die waren dus ook het meest vertegenwoordigd op de Powwow. Black Eagle vertelde dat hij 4/4 (dat is 100% volgens het Amerikaanse systeem) behoort tot de Paiute stam, dat wil zeggen dat al zijn opa’s en oma’s ook Paiute waren. Alle Native Americans hebben een pasje van de overheid waar deze informatie op staat vermeld. Het was heel interessant en hij legde van alles uit over de cultuur, verschillen tussen stammen en de klederdracht, de verschillende dansen en ook de muziek. De drums zijn voor Indianen heel belangrijk, ze zijn als de hartslag van de aarde.

Het viel me op dat de meeste Indianen ‘gewone’ mensen zijn, met verschillende beroepen, en dat vertelde Candy, de zus van Black Eagle ook. ze maken deel uit van de maatschappij maar behoren daarnaast ook tot een stam en daar zijn ze heel trots op. Candy zei dat veel mensen een vertekend beeld hebben van Indianen, dat ze niet zouden integreren in de westerse samenleving, of dat ze alleen in hun reservaten blijven, werkeloos. Maar de mensen die ik hier zag waren gewone mensen met verschillende beroepen die zich nauw verbonden voelen met hun afkomst en die in stand willen houden.

Helaas vloog ik op zondag alweer weg uit LA, want ik had eigenlijk heel graag nog een dag bij de Indianen willen blijven, het was een super leuke ervaring!

Foto's:
http://www.facebook.com/album.php?aid=113824&id=507788975&l=5bbe3bf090

  • 16 Juni 2009 - 21:25

    Narelle:

    Toppie

  • 18 Juni 2009 - 15:39

    Wilke:

    Aloha Phaloha,

    Echt leuk om te lezen, indrukwekkend allemaal. Inderdaad een goede openingszin "van welke stam ben jij?"haha.

    Ik heb je vandaag nog gemaild.

    Have fun en tot snel.

    Much love XXX Wilke

  • 19 Juni 2009 - 07:29

    Carola:

    Hey Anke!! Dat is leuk om weer een berichtje te krijgen. Wat leuk dat je de rest van de wereld aan het verkennen bent! Ik hoop dat je allemaal leuke herinneringen in je rugzak meeneemt, die blijven nl altijd op de bodem zitten! Haha. Keep in touch! Is veel gebeurd hier. Lieve groetjes, masseuse Carola

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Los Angeles

Mijn eerste reis

Studeren in Australie!

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2009

Hollywood en Indianen

13 Mei 2009

Aloha from Hawaii

07 Mei 2009

2008

23 Januari 2008

22 mooie jaren...

26 Oktober 2007

Laatste loodjes...
Anke

In Juli 2006 ben ik naar Australie gegaan om daar mijn Master te gaan doen. Na 18 maanden in Australie vond ik het eigenlijk nog steeds veel te leuk dus besloot ik om nog langer te blijven. Ik ben verhuist van de campus en ben gaan werken. Ook dat beviel heel goed, maar ik wilde ook wel weer heel graag gaan reizen dus in April 2009 ben ik aan mijn wereldreis begonnen vanuit Perth. Het is de bedoeling om over 6 maanden weer in Perth te zijn, maar ik zie wel hoe de dingen lopen! 2009 Wereldreis Perth - Hawaii - LA - New Orleans - Miami - Aruba - Mexico - Santiago de Chili - Buenos Aires - Sao Paulo - Rio de Janero - Dusseldorf - Singapore - KL - Thailand - Perth

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 3931
Totaal aantal bezoekers 66927

Voorgaande reizen:

01 Juli 2006 - 02 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: