Monkey Mia in Shark Bay - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anke Wittenberg - WaarBenJij.nu Monkey Mia in Shark Bay - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anke Wittenberg - WaarBenJij.nu

Monkey Mia in Shark Bay

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anke

25 September 2006 | Australië, Sydney

Deze week heb ik 4 dagen bij de dolfijnen als vrijwilliger gewerkt. Dat klinkt heel leuk maar dat was het ook echt! Ik heb echt een hele leuke week gehad daar, meer een soort vakantie. We werkten iedere dag van half 8 tot ongeveer een uur of een. Dus in de middag hadden we nog genoeg tijd voor andere leuke dingen.
Shark Bay is 1 van de 14 plaatsen in de wereld die op de wereld erfgoedlijst staan. Om op die lijst te komen moeten ze aan allemaal unieke voorwaarden voldoen. En Shark Bay doet dat dus. Dit feit alleen al geeft aan dat het een heel bijzondere plaats is. Het was er dan ook echt heel mooi, heel erg afgelegen maar echt 1 van de mooiste plaatsen waar ik ooit ben geweest. Het ligt alleen wel heel afgelegen, 135 km van de ‘snelweg’ af, dus niet heel veel toeristen die er langs komen maar elk jaar toch wel zo’n 100.000 en daarmee is het 1 van de grootste toeristische trekpleisters in Western Australia. Doordat het zo geïsoleerd is en niet zo toeristisch was er geen ontvangst met de mobiele telefoon en wel internet maar dat was heel erg langzaam en kon ik alleen gebruiken op de computer van CALM.

Op maandagmorgen waren Merel en ik al vroeg naar Denham vertrokken omdat het 850 km rijden was vanaf Perth en we moesten er voor het donker zijn omdat we anders niets meer kunnen zien (geen straatlantaarns e.d.) en ook omdat er dan veel dieren op straat lopen, is dus best gevaarlijk. Merel is een Nederlands meisje die ook in de Student Village woont en we gingen samen het vrijwilligerswerk doen.
Onderweg reden we soms wel een uur lang zonder dat je een huis, auto of mens tegenkomt. Soms is het bijna 200 km voordat je een andere plaats tegenkomt, maar dat noemen ze een Roadhouse, gewoon een tankstation met een huis en als je geluk hebt ook een café. Voor de rest is er echt niks, onvoorstelbaar voor iemand die Nederland gewend is. Er zijn ook heel veel Roadtrains, dit zijn hele grote vrachtwagens met 2 of 3 opleggers. Op de meeste plaatsen mogen ze maar 36 meter lang zijn op andere stukken maximaal 53 meter.
We kwamen om half 7 in de avond in Denham aan en we sliepen in een heel mooi appartementen complex met in totaal 10 appartementen, allemaal met zicht op de zee! Ik was zelf nog nooit in Denham geweest en wist ook eigenlijk niks van de plaats maar het was dus echt heel klein, het is eigenlijk 1 boulevard straat van 750 meter lang en daarachter nog wel wat straatjes, en daar wonen de mensen die in Denham en Monkey Mia werken.

De eerste dag ging om smorgens 6 uur de wekker al en na het ochtendritueel gingen we verse croissantjes halen bij de supermarkt die tegenover de achterdeur van ons appartement zat. Toen reden we naar Monkey Mia, 25 km vanaf Denham, waar de dolfijnen zelf waren. Monkey Mia is maar 500 meter lang, met een Resort, hostel, een restaurant, café, souvenirwinkeltje en het kantoortje van de CALM, Department of Conservation and Land Management, waar wij dus vrijwilligers werk voor gingen doen. Toen we aankwamen waren de dolfijnen er al, en er stonden al een aantal mensen te kijken.
De strand dolfijnen die in Monkey Mia komen zijn wild en komen dus uit eigen beweging iedere dag naar het strand. Een paar dagen per jaar komen ze niet, maar dat gebeurd dus maar heel zelden. De dolfijnen krijgen iedere dag als ze er zijn vis aangeboden tussen half 8 en 1 uur smiddags, maximaal 3x in die tijd. Als ze voor een 4e keer zouden komen dan worden ze niet meer gevoerd. Tussendoor gaan de dolfijnen weer weg en als ze terugkomen kunnen ze opnieuw vis krijgen. Op die manier leren ze dat ze ook zelf moeten jagen. In totaal krijgen ze van de Rangers 700 gram vis bij de 1e en de 2e voeding en als ze een 3e keer komen krijgen ze 600 gram. Alles bij elkaar dus 2 kilo en dat is 1/4 van wat ze iedere dag eten. Ze moeten dus zelf voor de andere 6 kilo jagen. Bij de eerste dolfijnen (zo’n 40 jaar geleden) hadden ze dat niet gedaan, maar die kregen kinderen die niet overleefden omdat de moeders hun niet leerden jagen maar bedelen. Nu geven ze de baby dolfijnen geen vis meer tot ze 4 jaar oud zijn.

CALM heeft in Monkey Mia een kantoor waar ze in een project onderzoek doen naar dolfijnen in het wild en hun gedrag. Het schijnt heel uniek te zijn dat wilde dolfijnen zich laten voeren door mensen. In totaal zijn er ongeveer 11 dolfijnen bekend bij de Rangers en iedere voeding komen er ongeveer 7 dolfijnen naar het strand in Monkey Mia. Daarvan worden er maximaal 5 gevoerd. Shock en Piccolo door de Rangers en Nicky, Puck en Surprise door de vrijwilligers begeleid. Wij als vrijwilligers moesten uit het publiek 5 of 6 mensen kiezen (afhankelijk van hoeveel visjes er in de emmer zaten) die dan een visje aan de dolfijn mochten geven. Tijdens het voeren zwemt de dolfijn om je heen, dat is echt heel gaaf! Als je niet snel genoeg bent dan zwemt hij tegen je been aan en soms leek het wel of ze een kopje geven net als een kat! Maar helaas mochten we de dolfijnen zelf niet aaien ofzo, dat is wel jammer. Maar dat de dolfijnen om je heen zwemmen was ook al heel leuk.
Er waren ook veel pelikanen en die kregen allemaal ook een stukje vis, maar geen hele :( dus die vissen moesten we allemaal in stukjes snijden… Ik werd echt niet goed toen ik dat moest doen, het mes was ook nog bot dus ik kwam er helemaal niet doorheen… dode vis… ingewanden… Maar gelukkig was Merel wel dapper genoeg om het te doen! Zij heeft het alle andere keren voor mij gedaan, daar was ik echt heel blij mee. Verder moesten we ook allemaal dingetjes noteren op de tijd dat de dolfijnen gevoerd werden zoals luchtdruk, temperatuur, het tij, tijd, hoeveelheid wolken, windrichting enz. Na het werk zijn we terug gegaan naar Denham en hebben daar de stad verkend, op de plattegrond hadden we Dirk place zien liggen, dus daar waren we naartoe gelopen. De eerste Europeaan die in Australië aankwam was namelijk een Nederlander in 1616. Hij kwam aan in Shark Bay en 1 van de eilanden is naar hem vernoemd.
Na de eerste dag was ik echt heel moe en heel blij dat ik savonds weer mijn bedje kon opzoeken!

De 2e dag begonnen we weer zo vroeg maar de dolfijnen waren deze dag gelukkig heel vroeg allemaal! Om kwart voor 11 waren hadden ze alledrie de voedingen al gehad dus mochten wij na het schoonmaken van alle emmers en de ruimte, met de cruise van 11 uur mee. Als vrijwilligers mochten we namelijk gratis mee met alle cruisen die er waren (in totaal 3 verschillende) en ook kameel rijden.
We hadden de Wildlifecruise van 11 uur en die ging de zee op om Dugongs (zeekoeien) op te zoeken, die hebben we ook gezien, er waren er best veel (10% van de zeekoeien leeft in Shark Bay) Moeders met kleine Dugongs, echt heel mooi om te zien! Ze eten iets van 80 kilo zeegras per dag ofzo, daarom worden ze ook zeekoeien genoemd.
Daarna zagen we nog een zeeschildpad, die was echt heel mooi, super lief om te zien precies als in Finding Nemo! En toen was er nog een groep dolfijnen die een stukje met de boot mee zwommen. Was mooi om te zien omdat het toch anders is als wanneer je ze bij het strand ziet.
Als laatste gingen we nog naar een parelfarm, dit was 1 van de 4 parelboerderijen in de wereld die zwarte parels heeft. Was heel interessant om te zien, want zwarte parels kunnen ook wit zijn… Het schijnt een ras te zijn en geen kleur ;) En ik heb ook een stukje oester geprobeerd.

De derde dag waren de dolfijnen niet zo snel, ze hadden maar 2 voedingen gehad en dus konden we pas om 1 uur alles op gaan ruimen. In de middag besloten we om een wandeling te gaan maken die was opgezet door de heuvels en bosjes en dan over het strand weer terug ging naar Monkey Mia. Het was een hele mooie wandeling, maar ook wel een beetje eng omdat er allemaal slangen en andere enge beesten kunnen zitten. Maar we hebben er gelukkig geen gezien. Wel hebben we vogels gezien, vissen, kreeften en een manta-ray (familie van de sting-ray die Steve Irwin heeft geraakt) maar dit was een heel kleintje, die echt vlak voor onze voeten voorbijkwam gezwommen.

Toen was het alweer de laatste dag, het was wel heel snel gegaan allemaal maar zeker meer dan de moeite waard! De dolfijnen waren heel laat, echt pas om 10 uur de eerste voeding ofzo, dus heel veel mensen die klaagden omdat de dolfijnen er niet waren. Maar wij kunnen er niks aan doen, de dolfijnen komen wanneer ze dat zelf willen en dus niet om 9.00, 10.00 en 11.00 uur zoals in het dolfinarium. Maar er waren best veel mensen die dat niet in de gaten hadden. Echt onvoorstelbaar hoe sommige mensen denken dat wij de dolfijnen op kunnen piepen.
Tussen 2 voedingen door had ik nog een kameelrit gemaakt bij Henk. Henk is 11 jaar geleden naar Australië gekomen, hij is eigenlijk Nederlands en hij is kamelenfluisteraar. Wel een heel mooi type (zie foto!) en zijn accent was super mooi, met allemaal Nederlandse woorden erdoorheen. Veel niet Nederlands sprekenden konden hem dan ook niet volgen. Maar ik had daar geen moeite mee natuurlijk en de kamelen ook niet. De kamelen waren heel erg lief.
Smiddags hadden we nog in de zon op het strand gelegen, voordat we om 5 uur een Sunset cruise hadden. Dat was een mooie afsluiting van de week, met aan boord allemaal gratis drinken en snacks ;)
De cruisen waren best duur om ze allemaal te moeten betalen maar omdat we als vrijwilliger mee hadden geholpen mochten we ze mooi gratis doen!

Zaterdags waren we weer terug gereden, onderweg waren we nog bij Shell Beach gestopt. Die plaats hadden we op de heen weg ook al zien liggen maar ik dacht ‘hoeveel schelpen kunnen er nou zijn, ik heb al veel meer schelpen stranden gezien’. Maar dit was echt uniek, onderzoekers weten niet hoe het kan, maar het is een baai met een ‘strand’ dat alleen maar uit hele kleine witte schelpjes bestaat, er is geen zand en de laag schelpen moet 5 meter diep zijn en wordt ieder jaar iets hoger. Het is al 4000 jaar oud blijkt uit de onderzoeken. Het was heel erg mooi om te zien!
Onderweg nog veel Road Trains gezien en we moesten een paar keer ook van de weg omdat er speciaal transport was op de andere baan dat er anders niet door kon. De weg is namelijk 1 baan heen en 1 baan terug, zoals onze 80 KM zeg maar.

Het was een hele mooie week die ik nooit had willen missen! Het was een hele speciale ervaring en ik was heel blij dat we als vrijwilliger aan de slag mochten in Monkey Mia.
Ik heb heel veel kunnen zien en leren. En ook veel leuke mensen leren kennen.

Nu ga ik een weekje bijkomen, en volgende week weer hard studeren ;)

Ciao! Toni

Voor degene die zich zorgen hebben gemaakt: Mijn vissen hebben een weekje bij Jorge gelogeerd, ze hebben het heel erg naar hun zin gehad.

  • 25 September 2006 - 19:55

    Ad En Rianne:

    Prachtige foto's!!

  • 25 September 2006 - 21:32

    Mike:

    Hey schatje
    Het moet echt een superweek voor je zijn geweest.Het ziet er daar heel mooi uit.Het water is superhelder en de omgeving is mooi.Wil nu het liefste daar naar toe komen.Ben blij voor je dat je er weer een mooie ervaring bij hebt.Dikke kus en knuffel van je vriendje xxx

  • 25 September 2006 - 21:39

    Nol & Angelique:

    Wauw, wat een leven heb je.
    Echt super!!!
    Ik zou er bijna jaloers van worden.
    Kei moi foto's, en weer een leuk verslag van wat je allemaal meemaakt.
    Bij ons is het allemaal niet zo spectaculair. Nog wel een klein leuk verhaaltje van Merle. Ze had een kikkertje gevangen en in een emmer gestopt. sÁvonds had Nol er een padje bij gestopt.
    S'nachts is de kikker ontsnapt. Merle kijkt s'morgens in de emmer en roept: Kom eens gauw kijken de kikker heeft een andere kleur gekregen.
    Een paar uur later hebben we haar toch de waarheid maar verteld, ik kan je melden dat ze niet blij was.
    Groetjes van ons.....

  • 25 September 2006 - 22:44

    Cookie:

    Hey Foosa!!!
    Echt superfoto's. En natuurlijk weer een superervaring die je hebt opgedaan. Ik moet Mike echt gelijk geven. Het liefst zou ik nu ook m'n koffers pakken (oh nee die heb jij mee) en naar Australië komen. Maar helaas zit dat er niet in. Best raar om te zien, een vrachtwagen met drie opleggers. Twee is redelijk, maar drie...petje af voor die chauffeurs. We spreken elkaar nog en je krijgt de groetjes van mijn ouders. Van mij ook en een dikke knuffel. De groeten en nog veel plezier!!!!

    Cookie

    En van Ravi natuurlijk een dikke kus

  • 26 September 2006 - 09:38

    Renneke:

    Vlgs mij was het een erg toffe week. De foto's zijn super. Gelukkig ben ik deze week weer toonbaar, mijn lip is weer geslonken tot formaat normaal!!!Spreek je snel weer...

    XXX mij

  • 26 September 2006 - 10:42

    Willem:

    Hey pall,

    Echt een leuke week lijkt me en wat een mooie foto's!! Je ziet wel dat daar het weer steeds mooier wordt en hier slechter. Ik hoop snel die kant op te kunnen komen. Hier gebeurt niet echt iets spectaculairs. De hoogtepunten van mijn weekend staan in mijn mail beschreven.haha. Hoe gaat het met HBG Australia? Nou pall relax ze en tot snel op skype.

    XXXXX MIJ XXXXXXX

  • 26 September 2006 - 12:55

    Richard:

    WOW! Wat een super fotos zeg! Het water is superhelder en de omgeving is prachtig!
    Als je weer een maandje in Nederland bent laat het me weten, spreken we snel af!

    Liefs Richard
    XX

  • 27 September 2006 - 14:15

    Pieter:

    ik begin nu toch wel een beetje jaloers te worden

  • 27 September 2006 - 14:37

    Anouk:

    zwemmen daar geen haaien in de zee??, mooie site, ik ben een klasgenootje van gerben

    nou doei doei groetjes anouk

  • 28 September 2006 - 14:08

    Nanda:

    hey anke,

    echt leuk om je een beetje te volgen, ben echt jarloers hoor. en wij maar werken. Maar meid geniet er maar lekker van!!!!

    xx

  • 28 September 2006 - 14:51

    Liz En Carlijn:

    hallo hoe is het met je
    ik zit hier met carlijn ik wouw vragen of je wat van dat rode zand wilt meebrengen ddddddddddddddoooooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 28 September 2006 - 14:56

    Sophia:

    wat een mooie foto's ziet er fantastisch uit, jij trouwens ook. alles dol en fijn? Carlijn ga ik zo meteen naar oma Betty brengen, wij gaan vanavond naar een party, Carlijn gaat mee uit eten, ziet het al helemaal zitten. tot mails. leuk om je te volgen. ik volg je vaker dan dat ik iets van me laat horen, druk,druk druk. het ga je goe, doei van Sophia. xxx

  • 29 September 2006 - 11:22

    Kay:

    ikuyryrrut tgw56efgt tgtrd4firdjmgvf ggygeihffgghgguygnbrd yjfhfv tg6gydurf yj6gfk j6k9i9 8888 xxxxx kay

  • 29 September 2006 - 11:26

    Jan:

    je ziet er heel dom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!y9unllkloik/;p[
    ji;oloi"ujuhghgju uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuul;l;uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu//*************************************************************************6/**********9+------*-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxfggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggxjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!

  • 30 September 2006 - 20:34

    Rianne:

    Het beeld staat zo breed!
    Lastig met lezen. Kun je hem smaller zetten?
    Deze hele trouwe site bezoeker doet je ook de groeten

    Rianne

  • 30 September 2006 - 21:16

    Roelf En Jannie:

    Heel leuk wat jij allemaal
    beleefd en tezien krijgt.
    Jou moeder had dit naar ons ge-mailt.Wat een ervaring voor jou wij wensen jou nog een heel fijn verblijf groetjes


    Roelof en Jannie

  • 01 Oktober 2006 - 16:04

    Oma:

    hoi anke wat leuk datik je gezien heb.,geweldig , ik ben bij macel en franka en de rest en heb alles gelezen van je ervaringen, de foto's zijn prachtig hoor, ik ben blij dat ik dit mee mag maken. lieverd tot ziens omabarbelxxxx

  • 02 Oktober 2006 - 13:46

    Tim:

    hey anke,

    hele coole site. ik wist niet dat dat zo kan.

    groetjes: tim

    P.S. ik ben een klasgenootje van
    Gerbèn

  • 04 Oktober 2006 - 16:42

    Kevin En Mick:

    Hallo Anke
    We hebben net naar de vrachtauto's gekeken.
    Ze waren heel mooi.
    Voor Ravi en Pino hebben we koekjes meegebracht omdat het dierendag is.
    Groetjes van Kevin en Mick

  • 05 Oktober 2006 - 19:50

    Rianne:

    Hè hè de pagina is niet meer breed.
    Ik heb een foto van je laten afdrukken : eentje waar je in het water staat een dolfijn te voeren. Ik geef hem morgen aan opa vindt ie leuk! Ik had vanmiddag 4 nieuwe haringen voor hem meegebracht o wat lekker o wat lekker zei hij steeds. Ja verwen ze mar de ouwetjes voeier ze mar vis, daar blijft ie helder van.Hier begint het een beetje herfst achtig te worden. Lekker knus voor de kachel.
    Hè tot kijk.

  • 10 Oktober 2006 - 11:51

    Gerbèn:

    heyyy anke

    een beetje laat, maar dat maakt niks uit. het is zijn hele mooie dolfijnen en het is ook zo leuk om jou dan met die dolfijnen te zien.

    Groetjes Gerbèn.

  • 10 Oktober 2006 - 23:34

    Wienus:

    Waar blijft de update??

  • 10 Oktober 2006 - 23:35

    Wienus:

    p.s. Om je te laten beseffen hoe geweldig je daar zit: Ik heb gigantische competentie stress, nog maar 32 uur de tijd....!!! Ik zou heel graag met je ruilen op dit moment

  • 10 Oktober 2006 - 23:36

    Wienus:

    En bovendien komt de regen hier met bakken uit de lucht vallen

  • 10 Oktober 2006 - 23:36

    Wienus:

    Ja dat had ook in 1 bericht gekund in plaats van drie (nu vier)

  • 14 Oktober 2006 - 21:38

    'Rianne:

    Dit is bericht 26
    Krijgen we morgen een nieuw vehaaltje???
    welterusten

  • 16 Oktober 2006 - 19:47

    Gerbèn:

    hayyy Anke...

    krijgen we weer een keer een nieuw verhaal??? Want je hebt nou allang niks meer van je zelf laten horen. en het is toch leuk als je weet dat het goed met jou gaat... OF NIE DAn????

    Heel veel Groetjes van Gerbèn

  • 22 Oktober 2006 - 14:53

    RENNEKE:

    ha pally.....hoe is ie???? ben je undercover lover nog aan het volgen? Als het goed is krijgt hij morgen ruzie en wordt ie gedist (voor heel nl). Ga do met bully uiteten een soort afsluiting voor perth...van de week ff shoppen....dan kan bully ff een persoonlijk cadeautje voor je meenemen!!!

    XXXXX

  • 22 Oktober 2006 - 15:07

    Anoniem: (renneke):

    wanneer komt er een volgend verhaal???

  • 22 Oktober 2006 - 16:39

    Atty:

    waneer kome de kaste

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Mijn eerste reis

Studeren in Australie!

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2009

Hollywood en Indianen

13 Mei 2009

Aloha from Hawaii

07 Mei 2009

2008

23 Januari 2008

22 mooie jaren...

26 Oktober 2007

Laatste loodjes...
Anke

In Juli 2006 ben ik naar Australie gegaan om daar mijn Master te gaan doen. Na 18 maanden in Australie vond ik het eigenlijk nog steeds veel te leuk dus besloot ik om nog langer te blijven. Ik ben verhuist van de campus en ben gaan werken. Ook dat beviel heel goed, maar ik wilde ook wel weer heel graag gaan reizen dus in April 2009 ben ik aan mijn wereldreis begonnen vanuit Perth. Het is de bedoeling om over 6 maanden weer in Perth te zijn, maar ik zie wel hoe de dingen lopen! 2009 Wereldreis Perth - Hawaii - LA - New Orleans - Miami - Aruba - Mexico - Santiago de Chili - Buenos Aires - Sao Paulo - Rio de Janero - Dusseldorf - Singapore - KL - Thailand - Perth

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 66983

Voorgaande reizen:

01 Juli 2006 - 02 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: